Margalef de Montsant

Situació

Margalef es troba a Catalunya, província de Tarragona, al nord-oest de la comarca del Priorat, a la part dreta de la vall del riu Montsant, que forma, entre el massís del Montsant i la Serra La Llena, un impressionant congost, continuació del de Fraguerau.

Com arribar-hi

Des de Barcelona, el més ràpid és agafar l’AP-2 direcció Lleida. Poc abans d’arribar a Lleida hauràs agafar el desviament que indica Tarragona i l’AP-2. Abans d’arribar al peatge, agafar el desviament a la dreta que indica C-14 (antiga C-230) direcció a Maials-Flix. A pocs quilòmetres, prendrem un altre desviament a la dreta que indica la Granadella i seguirem fins arribar a Bellaguarda. A 2 km hi ha una cruïlla que indica Margalef a la dreta.

Des de Tarragona cal agafar la T-11 direcció Reus, i seguim recte per la N-420 fins a Falset. Allà girem a la dreta per la T-710 direcció a Gratallops, enllacem amb T-702 cap a Cabacés i a uns pocs km, agafem el desviament de la dreta en direcció a la Bisbal de Falset, fins a arribar a Margalef.

Què visitar

L’Ermita de Sant Salvador es troba a 3’5km del poble de Margalef, a la Serra del Montsant. És un lloc pintoresc, amb un àrea de picnic.

Altres llocs d’interès són l’Església de Sant Miquel Arcàngel (s.XV), l’Embassament de Margalef, el Mas de l’Aragonès, el Racó dels Pèlics (en direcció al Montsant), la Cova de la Taverna, la Cova d’en Ximet i la Cova del Miracle, la Vall de les Joveres, la desconeguda Espadelles i el Museu de l’Oli.

Dormir a Margalef

Margalef disposa d’una amplia varietat d’establiments per acollir a tots els nostres visitants. Zones d’acampada controlada a les zones del Pont i de la Presa, el Refugi El Racó de la Finestra, l’hostal La Fonda de Margalef i la casa rural Ca Calbet i els apartaments turístics.

Menjar a Margalef

El poble està emparat sota la DO Montsant i produeix principalment oli.

És típica l’escalivada, la truita en salsa, les mongetes bullides, la carn a la brasa, l’olla barrejada, el pa de pessic, les coques, les orelletes i les rosquilles d’oli.

Es pot gaudir d’espais de pícnic i barbacoes a paratges com la cova d’en Ximet, la zona del pantà i l’ermita de Sant Salvador.

Instal·lacions

Disposa de piscina municipal, pista poliesportiva, sala cultural, caixer automàtic i parc infantil.

Festivitats

El 25 de abril se celebra Sant Marc. La Festa Major té lloc el dia 6 d’agost a l’ermita de Sant Salvador. Es realitza una romeria, un esmorzar popular i ball. El 29 de setembre se celebra Sant Miquel.

Activitat econòmica

L’economia de Margalef es basa en l’agricultura. El cultius principals són l’olivera i l’ametlla. La Cooperativa Agrícola, fundada l’any 1952, elabora i comercialitza l’oli sota la marca Priordei. Abans d’aquesta data funcionaven al poble dues premses de propietat comunal.

Durant el segle XIX, hi havia produccions diverses de cera i mel, ramats de cabres i ovelles, molins de farina i oli, a més d’una fàbrica de matafaluga que es conreava al mateix poble.